Het lijdt geen twijfel dat Cloud gebaseerde diensten talloze voordelen bieden aan grote en kleine bedrijven. Dit is goed gedocumenteerd en uitgebreid besproken nu steeds meer bedrijven de overstap hebben gemaakt naar Cloud-gebaseerde software-oplossingen.
Maar hoe zit het met VOIP bellen? Welke voordelen kunnen kleine bedrijven zien in het overzetten van hun oude hardwarematige telefoonsystemen naar nieuwe Cloud-gebaseerde oplossingen?
Wat is Cloud Telefonie?
Net als bij Cloud Computing, waarbij je vanuit de Cloud toegang hebt tot je persoonlijke software of documenten – denk aan Dropbox en Google docs – is Cloud Telefonie een virtueel gehost systeem. Het upgraden van je telefoonsoftware naar de Cloud biedt een aantal voordelen voor kleine bedrijven.
Kostenbesparing
Veel kleine bedrijven hebben niet de luxe of het budget om een interne IT-afdeling te ondersteunen. Als er toch iets misgaat met je hardwarematige telefoonsysteem, kan dat uren en geldverlies betekenen. Een lid van je team zal moeten laten vallen waar ze mee bezig zijn om te proberen contact op te nemen met je dienstverlener en te regelen dat het probleem wordt verholpen.
Omdat het telefoonsysteem in feite op locatie staat en afhankelijk is van hardware, is de kans klein dat het probleem onmiddellijk wordt verholpen. Je dienstverlener op locatie laten komen, of hardware vervangen, kan hoge en onverwachte kosten met zich meebrengen; iets wat veel kleine bedrijven zich niet kunnen veroorloven. Met een contract voor Cloud Telefonie kunnen veel reparaties en wijzigingen op afstand worden uitgevoerd, waardoor er geen voorrijkosten meer zijn.
Door over te stappen op een Cloud Telefonie systeem kun je je hardwarekosten verlagen, je hebt alleen een router nodig, en je betaalt alleen voor het aantal gebruikers op het systeem. Gesprekken tussen je kantoren en vestigingen zijn helemaal gratis. Dit alleen al kan organisaties honderden of zelfs duizenden ponden per jaar besparen.
Eenvoudige implementatie
Zonder de installatie van hardware, of de noodzaak om langs te komen om je nieuwe telefoonsysteem in gebruik te nemen, is de implementatie snel, eenvoudig en naadloos.
Minimale downtime
Wanneer je je telefoonsysteem vanuit de Cloud benadert, kun je er zeker van zijn dat je maximale up-time hebt.
Er is niets erger dan dat je telefoonsysteem uitvalt en je niet de gesprekken kunt voeren die je nodig hebt, vooral als je telefonische ondersteuning biedt aan je klanten. Als er iets misgaat met je systeem in de Cloud, kan je provider stappen ondernemen om je vrijwel onmiddellijk weer aan de gang te krijgen.
Je reputatie opbouwen
Een solide en vertrouwde reputatie is van vitaal belang voor de groei van je bedrijf.
Het leveren van diensten van goede kwaliteit via de telefoon aan je klanten kan de reputatie van je merk vergroten, maar als je je klanten voortdurend in de steek laat door gesprekken te laten vallen of onbereikbaar te zijn wanneer dat nodig is; dan kan je reputatie net zo snel worden vernietigd.
Met cloud-telefonie kun je gesprekken aannemen waar je ook bent, waardoor kleine en middelgrote bedrijven toegang krijgen tot functies die gewoonlijk alleen door grote bedrijven worden gebruikt; zo kun je je klanten de allerbeste service blijven bieden.
Cloud Telefonie groeit mee met je bedrijf
Omdat je je telefoonsysteem vanuit de Cloud benadert, heb je de mogelijkheid om gemakkelijk extensies toe te voegen, en zo groeit het systeem met je bedrijf mee. Dit kan ook gunstig zijn als je besluit je bedrijf te stroomlijnen en het gebruik moet terugschroeven.
Al met al is het veel efficiënter dan een systeem op locatie. Met aanvullingen en verminderingen van het aantal gebruikers die op afstand worden afgehandeld, volstaat een snel telefoontje of e-mail naar je dienstverlener.
Meerdere locaties met één telefoonsysteem
Veel bedrijven hebben meer dan één locatie, vaak in meer dan één land. Vroeger betekende dit dat het bedrijf meerdere telefoonsystemen en contracten moest onderhouden. Met Cloud Telefonie heb je echter één systeem en kosten voor meerdere locaties. Dit bespaart zowel geld als tijd; als je een nieuwe locatie opent terwijl je bedrijf groeit, kun je gewoon je Cloud-systeem uitbreiden naar dat gebied.
De nieuwste technologie
Door je telefoonsysteem over te zetten naar een Cloud telefonie oplossing, bevat je contract vaak automatische systeemupgrades. Dit betekent dat je personeel altijd toegang heeft tot de nieuwste software en technologie, dat je er niet aan hoeft te denken om te upgraden en dat je de gemoedsrust hebt dat het systeem dat je gebruikt het nieuwste is dat beschikbaar is.
Hoewel veel bedrijven Cloud-technologie hebben overgenomen en ervan hebben geprofiteerd, zijn sommige onzeker over het al dan niet nemen van de sprong. Ze hebben het gevoel dat ze door hun systemen off-site te verplaatsen de controle verliezen. Dit is absoluut niet waar; door over te stappen op een Cloud oplossing vinden veel bedrijven dat ze meer controle hebben en hun hele systeem gemakkelijk kunnen beheren vanuit een centraal controlepaneel.
Kostenbesparing, verhoogde betrouwbaarheid en ondersteuning zijn drie goede redenen voor kleine bedrijven om over te stappen op een Cloud Telefonie systeem.